Ouderen adapteren e-HealthIn de Health&ICT van 14 juni 2016 een stuk over 5 trends die de komende jaren van invloed zouden kunnen zijn op de ontwikkeling van e-Health voor 50-plussers. In de westerse wereld vormen de senioren een sterk groeiend deel van de bevolking en dat zal zondermeer gevolgen hebben voor het gebruik en de ontwikkeling van digitale toepassingen binnen de gezondheidszorg. Een van de 5 gesignaleerde trends gaat over het toepassen van spraaktechnologie. De andere 4 trends gaan over:

  • Gemak in het inhuren van zorgverlening: het wordt, ook mbv apps, steeds makkelijker om zelf zorg in te huren
  • Minder angst voor technologie: technologie en zorg worden niet meer als strijdig met elkaar gezien.
  • Technologie plus mensen: de technologie neemt het niet over maar zorgt er juist voor dat mensen hun werk beter kunnen doen
  • Telemedicatie: medicatie/zorg op afstand. Waarom een uur heen en terug naar de dokter als je een korte vraag hebt die ook via bv Skype zou kunnen?

Maar de, voor NOTaS, meest vanzelfsprekende is natuurlijk de opkomst van spraakgestuurde apps.

TREND 3:

Spraaktechnologie heeft de toekomst Hoewel ouderen digitale technologie steeds maar adopteren, verwacht AARP’s Holtzman dat spraaktechnologie voor senioren, zoals Cortana en Siri, toch echt de killer-app zal zijn binnen ehealth. Google doet ook mee en onthulde recent Google Assistant, een digitale assistent die via spraakcommando's kan worden bediend, evenals de speaker Google Home, die ook via spraakcommando's wordt bediend. Apple werkt ook aan smart home devices die via Siri worden bediend. Zo kunnen senioren gewoon zeggen dat ze medicatie geslikt hebben en wordt dat geregistreerd, of kunnen ze medicatie zo bijbestellen.

In de Automatiseringsgids () een leuk stuk van over de "Neef van NAO" die een baan krijgt als receptionist in Belgische ziekenhuizen.

©Aldebaran Robotics

Twee Belgische ziekenhuizen gaan robots inzetten om patiënten en bezoekers de weg te wijzen en te informeren.

Het gaat om een onderzoek naar hoe mensen reageren op robots die als receptionist optreden. De robots genaamd Pepper, komen van het Franse Aldebaran Robotics, een dochteronderneming van het Japanse Softbank. De twee ziekenhuizen die aan de proef deelnemen, zijn gesitueerd in de twee uitersten van het land: in Luik en Oostende.

De proef wordt uitgevoerd door Zora Robotics, dat al eerder experimenten in de gezondheidszorg uitvoerde met een robot genaamd Nao. Die was zo geprogrammeerd dat hij kon kletsen met dementerende ouderen als een vorm van therapie.

Display voor als conversatie niet duidelijk is

Pepper is ook al in gebruik bij verschillende Japanse hotels als receptionist. De robot heeft een display op de borst. Daarmee wordt in principe ook alle informatie getoond die de robot met spraak overbrengt. Mensen kunnen ook reageren op de robot door op de display te klikken.

Aanvankelijk komt er in elk ziekenhuis één robot die slechts de mensen verwelkomt. Na analyse van de data die Zora verzamelt, worden de taken uitgebreid, net als het aantal robots. Zora verwacht dat de robots uiteindelijk ook mensen kunnen begeleiden naar hun afspraak, wanneer zij zich aan de deur kenbaar maken. Zora specialiseert zich in het programmeren van robots voor de zorgsector. Toch maakt het bedrijf gelijk duidelijk dat Pepper niet in staat is emotionele gesprekken te voeren. Dat is nog nergens ter wereld mogelijk, ook niet met IBM's Watson", stelt Tommy Derrick mede-CEO bij Zora. "Misschien over een jaar of vijf tot tien, maar niet nu", zegt hij tegen Computerworld.

Datum 27 mei 2016
Locatie UZA, Auditorium Kinsbergen
Wilrijkstraat 10, 2650 Edegem (Antwerpen)
Tijd 9:30 - 17:00


antwerpenOp 27 mei vindt in het UZA (Antwerpen) een wetenschappelijk symposium plaats over de rol die e-Health tools met ingebouwde spraaktechnologie in de nabije
toekomst kunnen spelen bij het uitrollen en opvolgen van een aangepast plan voor de spraakrevalidatie van personen met een spraakprobleem.
Het symposium schetst de stand van zaken van het onderzoek, zowel op internationaal als op nationaal vlak (Vlaanderen en Nederland).
 
Met financiële steun van Kom Op Tegen Kanker en van de Verweliusstichting werd wetenschappelijk onderzoek verricht en werd een experimentele e-Health tool met de naam ASISTO ontwikkeld. Deze tool werd reeds in de universitaire ziekenhuizen van Antwerpen en Amsterdam uitgetest bij patiënten die een behandeling voor kanker in de hoofd- en halsstreek ondergingen. Tijdens de namiddagsessie rapporteren therapeuten over hun ervaringen met ASISTO en is er ruime gelegenheid om kennis te maken met de mogelijkheden die e-Health tools kunnen bieden.


Gedetailleerde infromatie vindt u in de bijlage.

Inschrijven is nog mogelijk tot 15 mei.
 

vlaggenIn het kader van het project van de European Language Resources Coordination (ELRC) wordt een workshop gehouden met als doel publieke tekstuele data beschikbaar te krijgen ten behoeve van de Connecting Europe Facility Automatic Translation (CEF.AT), en deelnemers te informeren over de mogelijkheden die CEF.AT hen biedt. De workshop zal gehouden worden op dinsdag 19 april 2016, in Den Haag, en zal de hele dag duren. Reserveer deze datum in uw agenda!

Deelname aan de workshop is gratis maar registratie is verplicht. U kunt registreren via de website van de workshop: http://www.lr-coordination.eu/nl/netherlands

De workshop wordt georganiseerd in opdracht van de European Language Resource Coordination (ELRC). Het doel van ELRC is taaldata te verzamelen die gebruikt kunnen worden voor het ontwikkelen van automatische vertaalsystemen voor publieke diensten in alle EU lidstaten, Noorwegen en IJsland, zodat er beter tegemoetgekomen kan worden aan de dagelijks noden van publieke diensten in heel Europa.
ELRC is een unieke inspanning voor het collecteren van data uit de publieke sector en beoogt de  CEF.AT te voorzien van taal- en vertaaldata (monolingual en bilinguale data) die relevant zijn voor de dagelijkse noden van de Europese nationale overheden. Dit alles is van groot belang om taalbarrières in Europa te slechten en de nationale talen, in dit geval de Nederlandse taal, te behouden in de digitale informatiemaatschappij.

Op de workshop zal nader uitgelegd worden wat voor data nodig en gewenst zijn, waarom die data zo nodig zijn voor de ontwikkeling van automatische vertaalsystemen van hoge kwaliteit, wat CEF.AT u te bieden heeft, en hoe u zelf kunt bijdragen.

Datum dinsdag 19 april 2016
Locatie Europese Commissie, Vertegenwoordiging in Nederland, Korte Vijverberg 5-6, 2513 AB Den Haag
Website http://www.lr-coordination.eu/nl/netherlands
e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Op 12 januari hield NOTaS zijn Nieuwjaarsbijeenkomst op een wel heel bijzondere locatie: bij het Van Abbemuseum in Eindhoven. En dat had een reden.

Het thema waar NOTaS zich dit jaar (2016) mee bezig gaat houden is: TST en Robotica.

Museum en Robots

En laten ze nu bij het Van Abbe een unieke robot hebben die mensen rondleidt langs de collectie. Zo’n 17 belangstellenden hadden zich voor deze unieke gelegenheid aangemeld. Om vier uur werden we welkom geheten en een halfuur later begon Marleen Hartjes haar presentatie in de studio van het museum. Zij is coördinator Special Guests van het museum. Nu zijn NOTaS-bezoekers natuurlijk altijd special guests, maar in dit geval bleek het iets anders te liggen.

Op een bijzondere gedreven wijze vertelde Marleen waarom het Van Abbemuseum zich sterk maakt voor openstelling van de collectie voor mensen met visuele, auditieve en cognitieve beperkingen. Dat zijn de echte special guests voor het museum. De robot is bedoeld voor mensen die zelf niet naar het museum kunnen komen. Zij (maar ook wij) kunnen de robot reserveren en dan via een soort skypeverbinding in de robot inloggen. Zo kan vanuit huis de robot bestuurd worden. Onder begeleiding van een gids kan via de camera’s op de robot het museum interactief bekeken worden. Een unieke ervaring voor heel veel mensen die anders nooit in het museum zouden kunnen komen! Zie hier voor een leuk filmpje over hoe een robot museumbezoek mogelijk maakt..

Nao

Mike van Rijswijk van Dutchworks nam de tweede presentatie voor zijn rekening. Met hem zullen  de NOTaS-deelnemers het komende jaar veel te maken krijgen. Want samen zullen we gaan kijken wat taal- en spraaktechnologie kan toevoegen aan de inzetbaarheid van robot Nao in allerlei toepassingen waar onze deelnemers zich mee bezig houden. Mike had Nao meegenomen. Nao is een van de robots die via Aldebaran wordt aangeboden. Mike liet zien wat Nao allemaal kan. Nao heeft een standaard repertoir aan bewegingen maar wordt verder aangestuurd door apps. Die apps kunnen modulair worden gebouwd maar op een dieper niveau kunnen de apps in Python worden geprogrammeerd. Nao heeft een spraakherkenner en een TTS-systeem voor een aantal talen aan boord. Voor het Nederlands ligt hier trouwens nog wel een uitdaging.  Mike liet op tamelijk spectaculaire wijze zien wat de  huidige mogelijkheden zijn. Dat varieert van aan je hand meelopen tot een dansje op Gangnam Style.

Diner

Bij een aansluitend heerlijk diner op locatie met een Nieuwjaarsspeech van voorzitter Staffan Meij hebben we met Mike en elkaar uitgebreid nagepraat. Een geweldig begin van het nieuwe NOTas-jaar!

Nao en Notas

Zoals gezegd hebben we plannen met Nao. De bedoeling is dat elke deelnemer de robot drie weken in huis heeft en in die periode onderzoekt hoe de robot met (TST-)kennis verrijkt zou kunnen worden die relevant is voor de eigen (of een andere) doelgroep, bijvoorbeeld voor onderwijs of de zorg. Ook de DIXIT van 2016 zal in dit teken komen te staan. Meer informatie volgt binnenkort. Om te beginnen wordt voor Nao’s tournee een reisschema opgesteld. En dan kunnen we aan de slag. Met Nao-technologie!