In Aken (bij het voormalige Philips Speech Processing) worden achter gesloten deuren de stemmen opgepoetst die ons toespreken vanuit het autodashboard, de smartphone of de Xbox-spelcomputer.
 
2016 wordt het jaar van de pratende wagen, zo luidt de boodschap in Aken, op het Duitse bruggenhoofd van Nuance, een specialist in spraakherkenning en spraak-naar-tekst-omzetting door computers. Fabrikanten gaan hun auto's uitrusten met slimme digitale assistenten. En die hebben vaak een vrouwenstem. Behalve in Saoedi-Arabië, waar vrouwen niet achter het stuur mogen zitten.
Dankzij spraakherkenning hoeven automobilisten hun handen niet van het stuur te halen om een adres in te voeren in hun navigatiekastje, om iemand te bellen of om van kanaal te wisselen als Frans Bauer op de radio een lied inzet om de roze rivierdolfijn voor uitsterving te behoeden. Ze kunnen gewoon zeggen: "Geef me de snelste route naar het werk, bel NOTaS of zet Coldplay op."
Behalve voor gebruik in de auto, wordt TST natuurlijk ook gebruikt voor talloze andere toepassingen die steeds meer intelligentie krijgen getuigen SIRI, Google Now, Cortana, digitale telefonistes, slimme televisietoestellen (die "zet het Journaal op" verstaan) en geautomatiseerde omroepsystemen in treinen en bussen.
 
In een uitgebreid artikel gaat Peter van Ammelrooy in de eerste Volkskrant van 2016 (helaas moet je VK-abonnee zijn. Zo niet mail me even) in op de mogelijkheden die spraaktechnologie ons komend jaar zal kunnen gaan brengen. Voor de ASR-techneuten onder ons niet heel nieuw maar wel leuk om het weer eens te lezen.

UitnodigingVoor NOTaS (en wellicht ook voor anderen) staat 2016 in het teken van Taal en Spraaktechnologie (TST) en Robotica. Hoe beter Robots worden, hoe meer ze gebruik zullen gaan maken van "menselijke communicatie" in de ruime zin van het woord: gezichtherkenning, emotieherkening (in woord en beeld), natuurlijk praten, herkennen van hetgeen er gezegd maar vooral bedoeld wordt en meer.
TST zal dus een zeer belangrijke rol gaan spelen in de toenemende robotisering van de maatschappij en dus is het goed daar uitgebreid aandacht aan te besteden.

Dit wordt gedaan door in het komende jaar (2016) Robot NAO beurtelings te gast te laten zijn bij alle NOTaS-deelnemers die dat op prijs stellen (nadere informatie hierover volgt).

Om de NOTaS-deelnemers (en geïnteresseerden) alvast kennis te laten maken met NAO, is er op 12 januari een feestelijke kennismakingsbijeenkomst in het Van Abbemuseum in Eindhoven.

Bezoekers die niet naar het Eindhovense Van Abbemuseum kunnen komen, kunnen door middel van een robot nu toch een bezoekje brengen aan het museum.

Een robot, uitgerust met een camera en een microfoon, kan vanuit huis worden bestuurd door de bezoeker en rijdt door het museum. Dat doet het apparaat niet alleen; er loopt altijd een menselijk begeleider bij. De begeleider gaat daarbij ook in gesprek met de bezoeker. Je kunt ook voor een uitgebreide rondleiding met meer toelichting op de kunstwerken kiezen.

Het gehele NU.nl artikel staat hier.

Uitnodiging

Op dinsdag 12 januari willen we 2016 feestelijk starten bij het Van Abbemuseum in Eindhoven.
U bent van harte welkom, ook als u nog geen NOTaS-deelnemer bent.

Datum Dinsdag 12 januari 2016
Tijd 16:00 – 21:00
Locatie Van Abbemuseum (Routebeschrijving)
Bilderdijklaan 10
5611 NH Eindhoven

Programma

Het (voorlopige) programma is als volgt:

tijd activiteit
16:00 – 16:30 ontvangst met koffie en thee
16:30 – 17:15 presentatie Marleen Hartjes (Van Abbemuseum)
17:15 – 18:00 presentatie Mike van Rijswijk (Dutchwork)
18:00 – 18:30 borrel
18:30 – 20:30 diner in het museumcafé

Kosten

De bijeenkomst is gratis voor NOTaS-deelnemers. Overige belangstellenden betalen een kleine bijdrage van €30 voor het diner. Als u al eerder een NOTaS-activiteit bezocht als niet-deelnemer, vragen wij u vriendelijk om eerst NOTaS-deelnemer te worden.

 

Inschrijving

In verband met het diner vragen we om uiterlijk 8 januari uw deelname via deze link door te geven.
 
Als u nog vragen heeft, kunt u mailen naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
Voor nu wensen we iedereen

FIJNE FEESTDAGEN!



 
Namens het NOTaS-bestuur
 
Oele Koornwinder
secretaris
 

Kunstmatige Intelligentie (AI) van IBM's Watson (winnaar van het Jeopardy-spelletje) wordt ingezet om bezoekers van hotels een betere klantervaring te geven door real-time antwoord te geven op alle, via de PC of smartphone gestelde vragen.

Klanten, en niet alleen de verwende Milennials, verwachten tegenwoordig altijd een "vorstelijke" behandeling: de klant is immers koning! Of die behandeling komt van een mens of een slim algoritme is minder belangrijk, zolang maar het gevoel gegeven wordt de klant serieus te nemen door zijn/haar vragen snel en adequaat te beantwoorden.

Het Amerikaans Go Moment heeft hiervoor "Ivy", een startup opgericht dat de Watson-AI-technologie gebruikt om real-time op klantvragen te reageren. Ongeveer 90% van de gestelde vragen wordt naar eigen zeggen zonder directe menselijke tussenkomst naar tevredenheid beantwoord. Een aardige presentatie van "Ivy" staat hier.

 

Het volledige artikel staat hier.

(met dank aan Sander Hesseling van Telecats voor de signalering)

De pratende palen van het Citizen Data Lab zetten berichten van internet om in spraak. © Roy Del Vecchio

En de praatpalen kunnen zelfs ruzie maken

Heeft u onlangs een ongezouten mening op internet geplaatst? Dan bestaat de kans dat uw tekst tijdens het Amsterdam Light Festival zal worden uitgesproken door een paal. Een lichtgevende, pratende paal.

 
Wouter Meys:
We hopen dat de mensen die de gesprekken van de Citizens horen zich meer bewust worden van wat er speelt

Ze zijn lang en slank. Zwart en wit. En sinds eergisteren kan iedereen ze bekijken: de Citizens. Acht lichtgevende palen die deel uitmaken van het Amsterdam Light Festival, dat op dit moment in de stad wordt gehouden. Maar het visuele aspect van de Citizens is van ondergeschikt belang. Ze zijn vooral bijzonder om een andere reden.

De Citizens kunnen praten. Met elkaar. Ze voeren gesprekken en houden verhitte discussies, over geopolitieke ontwikkelingen en over roddel en achterklap. Over IS en Gordon en Poetin en Zwarte Piet en snorscooters op het fietspad. Hoe werken deze technisch hoogstaande 'burgers'? Hebben we te maken met een super geavanceerde, kunstmatige intelligentie?

Nieuwe gespreksstof

'Nee, de Citizens zijn niet intelligent,' stelt HvA-onderzoeker Wouter Meys (30). Als geestelijk vader van de Citizens kent hij alle geheimen van de mysterieuze praatpalen. 'Het zijn doorgeefluiken. Ze gebruiken tekst-naar-spraaktechnologie en een permanente 3G-verbinding om berichten van internet in geluid om te zetten. Die berichten worden door studenten van de Hogeschool voor de Kunsten van sociale media als Twitter en Reddit geplukt. Elke dag leveren ze nieuwe gespreksstof aan. Op termijn willen we een filter ontwikkelen dat automatisch geschikte berichten selecteert.'

Kijk dus uit wat u de rest van dit jaar de digitale wereld in slingert, want met een beetje pech, of geluk, slingert een praatpaal uw (on)doordachte oneliners weer terug de echte wereld in. Niet met uw stem, maar met een gecomputeriseerd stemgeluid. Ondersteund door blinkende ledlampjes. Het doet een beetje denken aan de sprekende computer Hal 9000 uit 2001: A Space Odyssee, of aan Kitt de pratende auto uit Knightrider.

Bron: Het Parool

Voor het volledige artikel zie het Parool.

Mensen maken voortdurend elkaars zinnen af. Toch hebben computers en smartphones moeite om onze woorden correct te voorspellen. Hoe komt dat? En hoe verbeter je de woordsuggesties?

Maak zelf heerlijke atoomgewichten, inclusief receptenboek. Atoomgewichten? Stoomgerechten, bedoelde de adverteerder op Marktplaats. Weer iemand die te snel op send drukt en een onbegrijpelijke boodschap de wereld in stuurt.

Autocorrectie is vaak autocorruptie. Het is een dagelijkse ergernis van 2,6 miljard smartphonegebruikers in de wereld. Je typt een woord, drukt op de spatieknop en de ingebouwde software maakt er iets heel anders van – spatieknop wordt ‘statieknop’ bijvoorbeeld.

Een boeiend artikel over taaltechnologie in NRC-Next door Marc Hijink met daarin een interview met Antal van den Bosch.

Voor het volledige artikel zie de website van de krant.