Kunstmatige Intelligentie (AI) van IBM's Watson (winnaar van het Jeopardy-spelletje) wordt ingezet om bezoekers van hotels een betere klantervaring te geven door real-time antwoord te geven op alle, via de PC of smartphone gestelde vragen.

Klanten, en niet alleen de verwende Milennials, verwachten tegenwoordig altijd een "vorstelijke" behandeling: de klant is immers koning! Of die behandeling komt van een mens of een slim algoritme is minder belangrijk, zolang maar het gevoel gegeven wordt de klant serieus te nemen door zijn/haar vragen snel en adequaat te beantwoorden.

Het Amerikaans Go Moment heeft hiervoor "Ivy", een startup opgericht dat de Watson-AI-technologie gebruikt om real-time op klantvragen te reageren. Ongeveer 90% van de gestelde vragen wordt naar eigen zeggen zonder directe menselijke tussenkomst naar tevredenheid beantwoord. Een aardige presentatie van "Ivy" staat hier.

 

Het volledige artikel staat hier.

(met dank aan Sander Hesseling van Telecats voor de signalering)

De pratende palen van het Citizen Data Lab zetten berichten van internet om in spraak. © Roy Del Vecchio

En de praatpalen kunnen zelfs ruzie maken

Heeft u onlangs een ongezouten mening op internet geplaatst? Dan bestaat de kans dat uw tekst tijdens het Amsterdam Light Festival zal worden uitgesproken door een paal. Een lichtgevende, pratende paal.

 
Wouter Meys:
We hopen dat de mensen die de gesprekken van de Citizens horen zich meer bewust worden van wat er speelt

Ze zijn lang en slank. Zwart en wit. En sinds eergisteren kan iedereen ze bekijken: de Citizens. Acht lichtgevende palen die deel uitmaken van het Amsterdam Light Festival, dat op dit moment in de stad wordt gehouden. Maar het visuele aspect van de Citizens is van ondergeschikt belang. Ze zijn vooral bijzonder om een andere reden.

De Citizens kunnen praten. Met elkaar. Ze voeren gesprekken en houden verhitte discussies, over geopolitieke ontwikkelingen en over roddel en achterklap. Over IS en Gordon en Poetin en Zwarte Piet en snorscooters op het fietspad. Hoe werken deze technisch hoogstaande 'burgers'? Hebben we te maken met een super geavanceerde, kunstmatige intelligentie?

Nieuwe gespreksstof

'Nee, de Citizens zijn niet intelligent,' stelt HvA-onderzoeker Wouter Meys (30). Als geestelijk vader van de Citizens kent hij alle geheimen van de mysterieuze praatpalen. 'Het zijn doorgeefluiken. Ze gebruiken tekst-naar-spraaktechnologie en een permanente 3G-verbinding om berichten van internet in geluid om te zetten. Die berichten worden door studenten van de Hogeschool voor de Kunsten van sociale media als Twitter en Reddit geplukt. Elke dag leveren ze nieuwe gespreksstof aan. Op termijn willen we een filter ontwikkelen dat automatisch geschikte berichten selecteert.'

Kijk dus uit wat u de rest van dit jaar de digitale wereld in slingert, want met een beetje pech, of geluk, slingert een praatpaal uw (on)doordachte oneliners weer terug de echte wereld in. Niet met uw stem, maar met een gecomputeriseerd stemgeluid. Ondersteund door blinkende ledlampjes. Het doet een beetje denken aan de sprekende computer Hal 9000 uit 2001: A Space Odyssee, of aan Kitt de pratende auto uit Knightrider.

Bron: Het Parool

Voor het volledige artikel zie het Parool.

Mensen maken voortdurend elkaars zinnen af. Toch hebben computers en smartphones moeite om onze woorden correct te voorspellen. Hoe komt dat? En hoe verbeter je de woordsuggesties?

Maak zelf heerlijke atoomgewichten, inclusief receptenboek. Atoomgewichten? Stoomgerechten, bedoelde de adverteerder op Marktplaats. Weer iemand die te snel op send drukt en een onbegrijpelijke boodschap de wereld in stuurt.

Autocorrectie is vaak autocorruptie. Het is een dagelijkse ergernis van 2,6 miljard smartphonegebruikers in de wereld. Je typt een woord, drukt op de spatieknop en de ingebouwde software maakt er iets heel anders van – spatieknop wordt ‘statieknop’ bijvoorbeeld.

Een boeiend artikel over taaltechnologie in NRC-Next door Marc Hijink met daarin een interview met Antal van den Bosch.

Voor het volledige artikel zie de website van de krant.

Achtergrond

Onze samenleving verandert. In 2024 zal het aantal mensen van boven de 80 verviervoudigd zijn. Driekwart van de 80-plussers heeft in meer of mindere mate behoefte aan zorg. Tegelijkertijd worden mensen meer op zichzelf en elkaar aangewezen.
(Bron: Ik ben Alice, 2015, Documentaire)

Nederlandse Taalunie Kennisland

Wat wordt er gedaan?

Kennisland en de Taalunie organiseren een lab Taal en Toegang om te onderzoeken hoe taal en taal- en spraaktechnologie kunnen worden ingezet om ouderen nog beter te laten participeren aan de samenleving en hen toegang te verlenen tot nieuwe en bestaande producten en diensten. Het kan hierbij gaan om zowel zorggerelateerde producten en diensten die te maken hebben met ouderdomsgebreken, als producten en diensten ter verhoging van de kwaliteit van de leefwereld van ouderen.

Werkwijze

De werkwijze voor het lab wordt gekenmerkt door een doelgroepgerichte benadering, waarbij de beoogde doelgroep in alle fasen van het lab betrokken wordt. Zo zijn in een vooronderzoek eerst de leefwereld, behoeften en wensen van ouderen in kaart gebracht. Op de workshopdag, die plaatsvindt op 14 december, zullen experts en ouderen nadenken over mogelijke producten en diensten. De deelnemende ouderen zullen erop toezien dat de ideeën aansluiten bij hun leefwereld. De expertskomen uit uiteenlopende disciplines: taal- en spraaktechnologen, (social) designers en mensen uit het bedrijfsleven.

Met de uitkomsten van het lab willen Kennisland en de Taalunie nieuwe samenwerkingen rond het thema stimuleren, waarbij gebruik wordt gemaakt van bestaande taal- en spraaktechnologie voor het Nederlands.

Meedoen?

Wie interesse heeft in de resultaten van het lab of in deelname aan de workshopdag op 14 december aanstaande, kan contact opnemen met:
Tessa Askamp van Kennisland ().

Voor de derde keer op rij heeft ReadSpeaker een plaatsje weten te veroveren op de http://www.mainsoftware50.com/. Deze keer wist ReadSpeaker zelfs een plek in de top tien te veroveren. De Software top 50 wordt elk jaar samengesteld door Main Capital en is een ranglijst van onafhankelijke Nederlandse software bedrijven. De ranglijst wordt opgesteld op basis van een mix aan criteria, waaronder omzet groei, percentage van omzet uit abonnementen (versus licenties) en internationalisatie. Volgens Staffan Meij, directeur bij ReadSpeaker: "Met name onze voortdurende groei in de Verenigde Staten zal bijgedragen hebben bij een hogere notering dit jaar!".