►  Elisabeth Meuleman:
►  Dit jaar mevrouw de minister heeft een aantal zaken opgesomd en een aantal pistes die inderdaad zij bewandeld worden en
►  die een aantal zaken beter en makkelijker zouden moeten maken maar ik denk dat er toch
►  echt nog wel heel wat knelpunten zijn. We hebben de kinderrechtencommissaris en zijn rapport vanuit Union rapport gehad
►  ondertussen daarnaast na het indienen van mijn vraag.
►  Hij heeft ook het VN-comité ons land op de vingers getikt is waarbij het erop gewezen wordt
►  dat er inderdaad nog wel wat tekortkomingen zijn op vlak van ondersteuning aan dat ons land eigenlijk onvoldoende
►  voorziet in redelijke aanpassingen die moeten gebeuren want inclusief onderwijs
►  waar te maken en dat is inderdaad het tekort aan die assistentie persoonlijke assistentie
►  in ons onderwijs in een van de belangrijke zaken gezegd. Die gesprekken zijn lopende.
►  We hebben veel contacten maar er zijn nog geen concrete afspraken.
►  Ik denk dat dat iets is dat nog steeds moet opgelost worden.
►  Ik had daar graag ook uw reactie op gehoord.
►  Die heeft gereageerd op het op het VN-rapport in vrij algemene termen niet heeft gezegd.
►  Ja wij willen verdergaan op de ingeslagen weg en inclusie
►  willen we verder zetten enerzijds en ook het buitengewoon onderwijs zal blijven bestaan.
►  Dat is een algemene reactie en daar is niets verkeerds mee maar een aantal van de specifieke
►  zaken die daar aangevat werden onder andere dat het tekort aan ondersteuning
►  hadden toch waarvan nu gehoord van een minister.
►  Wat gaat die doen.
►  Op welke manier gaat antwoorden op wat in dat rapport naar voren is geschoven en op welke manier het antwoord geven aan
►  de VN om aan te tonen dat inderdaad als op de ingeslagen inclusie weg willen verdergaan
►  er wel degelijk meer ondersteuning zal moeten komen en zal komen in Vlaanderen.
►  Het is dus toch wel noemen. Een bijkomende vraag.
►  Uw heeft ook gezegd wat die medische handelingen betreft.
►  Dat is een kader maar daar moet nog verder concreet invulling aan gegeven worden en moet nog verduidelijken
►  ze tijdelijk in een home.
►  Het zal altijd op vrijwillige basis en niet het andere of voor
►  al bijeengekomen Hulsel tracht zich niet comfortabel voelt om bepaalde handelingen te doen
►  en dat we die zeker niet te verplichten maar dan is de vraag om toch zeker zo'n interdisciplinair
►  personeelskader te voorzien zijn daarvan tot dat deel van die vraag
►  die nog niet geantwoord stappen die die we zetten om het ervoor te zorgen dat ook deze belemmering wordt weg genomen
►  en ik blijf erbij dat dat de bezorgdheid mevrouw de minister om het feit dat dat en dat staat toch echt niet mogen
►  dat als leerlingen met zelfde met dezelfde leerproblemen op dezelfde beperkingen
►  als die in een uit een gezin komen uit de gezinssituatie met een context die die zwakker is
►  dat dan gezegd wordt van ja.
►  Laten we stap naar buitengewoon onderwijs teren want daar zal de zorgen beter zijn
►  uiteindelijk die extra en die bijkomende discriminatie op basis van die gezinscontext
►  van de sociale status van de gezinnen zou echt
►  niet mogen meespelen en dat is wat de kinderrechtencommissaris toch wel zeer duidelijk stelt en
►  aanhaalt in zijn rapport en ik heb nog niet gehoord hoe we die omkadering dan dan dan zal voorzien worden
►  moeten er specifieke voor die gezinnen extra inspanningen zouden kunnen genomen worden om ervoor te zorgen
►  dat het buitengewoon onderwijs toch geen plek wordt waar kinderen die
►  omwille van sociaal-economische statisch en mogelijkheden
►  en dat die daar zouden terechtkomen in plaats van inclusief onderwijs is dat kan toch het
►  toch echt wel niet de bedoeling zijn. Dus graag nog een aantal bijkomen.
►  Vraag negen Krekels.

►  Kathleen Krekels:
►  Ja mijnheer mevrouw de voorziter ik ging niet vraag van collega van na een toch wel heel voorzichtig te zijn en toch wel
►  kijken dat we hier de juiste evenwicht gaan blijven
►  varen en heeft inderdaad een schone onderwijs evenals buitengewoon onderwijs allebei met zijn hopelijk
►  allebei ook uiteraard niet zijn. Is het nu mevrouw de minister. Hij verwijst terecht naar de.
►  Het werk is ook via die ondersteunen is natuurlijk eigenlijk wijkt nul die in het gewone onderwijs moeten brengen.
►  Ik denk dat daar ook een poging tot doel hebben zich allemaal van Oki dat mag nog waren hier wat intensiever.
►  Dat klopt
►  maar er is toch wel een groot verschil tussen het ondersteunen vanuit een ondersteuningsnetwerk naar die ik graag
►  doe dat dan ook effectief ITA geven. Als je als logopediste kinesiste en Thea geeft en start je een bepaalde
►  actie op die natuurlijk een bepaalde identiteit die een bepaalde deskundigheid uiteraard vraagt maar dat vraagt dat er
►  eventueel meer in die aan de slag kan gegaan worden om een bepaald
►  Petacchi rijdt kind heeft de kine en Verhelle punten kunnen bij die mensen kunnen
►  een aanvraag natuurlijk een bepaalde procedure wordt zomaar te zeggen.
►  Ik ga niet verwachten dat we die onze onderstut is eigenlijk de meeste die we daar hebben we onze kinesist psycholoog
►  verder ondersteunen zegt Didi gieten ga ik ga
►  ik niet uw visie op de recente en al zeker de minste bepaalde kinderen sowieso verankerd gaan
►  gedurende bepaalde intensiteit een studie over die hier een halfuurtje per week.
►  Wij zijn misschien twee of drie keer een halfuur of een uur per week dat die
►  persoon die therapie moet kunnen zien op het terrein die ook zijn fiks in te gieten.
►  Het zal halen en niet als we dat willen verwezenlijken binnen onze ondersteuners werkte
►  jaren had natuurlijk veel meer naar nog hebben en via niet intensief.
►  Het is aan de slag te gaan en we een in se eigenlijk niet bedoeld is want dat is juist de kracht van ons beleid
►  op af.
►  Het feit dat die mensen daar zij het feit dat die kinderen daar van 's morgens tot savonds zijn
►  net zei dat het op de cruciale momenten
►  uit het laatste niet gehaald worden zonder dat die het ook storend is voor de richting van een school en ik dicht jaar
►  geeft het ook een beetje Loeki niet dien ik
►  de kansarmoede zitten of die inderdaad financieel die therapieën niet kunnen betalen in het gegeven van een
►  inclusieve onderwijs dat die dan naar het buitengewoon onderwijs al jaren.
►  Ik zou dat zo niet durven stellen omdat juist die ondersteuning zit in het leven hebben geroepen om in een molen
►  die kinderen ook daar te kunnen ondersteunen. Natuurlijk als er zoveel therapie enzovoort die in die tijd nodig is.
►  Ik zie tijd nodig is om dat te voorkomen en kan je vraag of Attia nog. Ja ik wil ik moet toch niet mag ook en
►  we moeten ook zorg liet in de vierde heel vaak een staat die diensten verhaal als wijk regie altijd gaan moeten belasten
►  bij scholieren in het gewone onderwijs ook nog eens naar die scholieren en wordt het voor de kick op den duur ook een
►  ja en een nee zwaar belast in uw tocht staat de confrontatie niet dat het allemaal niet gaan.
►  Ja maar in het onderwijs ja ik die de hele context die we op een zelfde intuïtieve manier gewerkt kan worden zonder
►  dat dat voor die kinderen al zie ik een belasting wordt ervaren fysiek die moeten aanleren dat wij heel goed
►  beseffen waar zij niet wie in welke mate is ons die visie. Die visie is dat ook realistisch en Jaeken baat
►  hebben bij het buitengewoon onderwijs moet wij die Erik van het buitengewoon onderwijs te gebruiken in onderstrepen.
►  Ik denk dat we
►  zoals zo vaak zie ik centraal vanuit die teams die beslissingen moeten niet
►  hebben gekozen om de twee vormen naast elkaar te laten bestaan en daar moeten ook in diezelfde kracht
►  moeten blijven beslissingen niet ook in functie van de vragen die vandaag stelt en alles heeft zich in
►  zijn mogelijkheden in zijn is

►  Elisabeth Meuleman:
►  Lea Vandermeiren.

►  Steve Vandenberghe:
►  Een kwaal mevrouw de voorziter. Ik denk dat daarin belangrijk woordje nog niet aan bod gekomen zijn van de Picker
►  over luistert de draagkracht van de school.
►  Na dat heel belangrijk is en weet in ik denk dat we allemaal voorstander zijn van een
►  inclusief onderwijs hebben ook die wagens lagen en hoe die erin slagen het en verder gaan we natuurlijk alles geven.
►  Maar inclusief onderwijs herhalen dat redelijk ver willen gaan dan zijn die flankerende en ondersteunende maatregelen
►  noodzakelijk. Dan kom ik altijd ons altijd terug dat inclusief onderwijs. Hockey.
►  Men verwacht heel veel van de scholen maar de ondersteuning en de middelen zijn op vandaag
►  wat achter. Er is een inhaalbeweging te doen maar het is de vaststelling dat op vandaag de scholen
►  aan het verzekeren zijn en men heeft collega Meuleman leek het Patershof Tate en is ook onze bezorgdheid
►  van kinderen die het sociaal moeilijk hebben die het en-en zijn situatie moeilijk hebben
►  mogen in die situatie niet het kind van de rekening worden.
►  Dat kan nooit worden getolereerd.
►  Ik denk dat dat zeker moet worden bewaakt en ervaringen praat ook vastgesteld dat dat de Rode Valken is.
►  Als grote valt Guldemont de honderdste eau-de-vie moeten werken en die weten dat moet ageert en reageert worden
►  die vinden veel vlugger de weg met een kent als bepaalde stappen moeten worden ondernomen.
►  Kinderen uit kansarme gezinnen hebben dat stuit dat er veel moeilijker mee.
►  En dat is een grote valkuil waar ik het wel volkomen eens mee ben
►  maar dat inclusief onderwijs ik denk dat het gezond verstand.
►  Daar moet zegevieren
►  keuze wonen onderwijs of buitengewoon onderwijs maar vooral als men zoveel mogelijk en in het gewoon onderwijsinhouden.
►  Dat moet een ondersteunende middelen er zijn en op vandaag is dat nog onvoldoende.
►  We hebben al stappen vooruit gemaakt maar dat zal onvoldoende en eigenlijk hangt alles wat dat betreft.
►  Die vraag van collega Meuleman maar mag Hans het debat rond dat inclusief onderwijs van Carine kalm al aangekaart.

►  Elisabeth Meuleman:
►  Collega Daniëls.

►  Koen Daniëls:
►  Het GO is nog een
►  punctuele rechtzetting geworden sprak van het Comité van de VN en ik denk dat we daar twee zaken door elkaar haalt.
►  Het was het sociaal komt die van Europa niet de VN
►  dat eigenlijk al een en twee en die hebben een uitspraak gedaan over de situatie in België voor het M-decreet.
►  Dus het lijkt mij goed dat we hier in de commissie toch de juiste zaken vermelden.
►  Dat is eigenlijk een twee. Ja het VN-verdrag dat was natuurlijk een stok waar gemeenten op naar alle mogelijke
►  richtingen. Wij bekijken het van onze vanuit onze fractie graag vanuit de realiteit van het kind een school
►  Krekels het al heel duidelijk heeft gekaderd en van wat is de realiteit gaan we zouden kunnen zeggen al
►  mensen therapeuten en ogen komen langs.
►  Marc inzitten mogen een klas en toch nog een individueel curriculum dat 1-2
►  of verdachts preken trad ook over aanpassen en gaat ook over redelijke aanpassingen.
►  En dan kom ik op het punt ja. Waar kan je het best geboden wordt.
►  Tot waar gaat een hele kampt.
►  In het belang van het kind. Collega's want daarover gaat het. Hoe cru het kent maximaal ontwikkelen en later leer
►  dat zijn de cruciale die meespeelt. Uw vraag collega Meuleman gaat ook iets meer in op het op de financiële aard.
►  Wij zijn daar niet ongevoelig voor. Voor de vraag. Absoluut niet maar moeten dat wel natuurlijk het volledige plaatje is
►  betrekken enkel PAB hebben en ik denk dat dat wel.
►  De terechte bekommernissen die bij ons ook leeft een camera persoonsvolgende financiering
►  voor de inzet van persoonsvolgende financiering hebben ook in het onderwijs maar ik wijs er op dat wij in dit land.
►  En wij steunen dat zeker ook een kwestie van derdebetalersregeling.
►  Vicky gerechtigden. Die zijn er ook al omhoog dus voor kwetsbare financieel kwetsbare gezinnen
►  zijn die tarieven ook allemaal zeer stevig aangepaste willen daartoe ook op wijzen.
►  Als men dan toch privaat dingen zou willen organiseren.
►  Ja dat zijn die tussenkomsten daar.
►  En ik wil daar bewust op want als we natuurlijk al die zaken in onderwijs in krijgen.
►  Ja dat record volledig en dan wordt het communautaire wordt heel wallen zat
►  dan wordt dat volledig op Vlaams onderwijsbudget getrokken en wordt het niet meer.
►  De totale federale pot van sociale zekerheid gehaald.
►  Dus ik wil het debat hier collega's niet nodeloos complex maken maar ik wil wel de totaliteit van het verhaal.
►  Het weze hen een punctuele correctie doen op wat hier net is volgens het.

►  Elisabeth Meuleman:
►  Collega de Meyer.

►  Jos De Meyer:
►  Niet alles wat hier vroeger al gezegd is of niet maar ik vind het buitengewoon goed.
►  Dat roept buitengewone wezens in Vlaanderen.
►  Dit als inleiding in één van de artikelen die recent verscheen het rond deze problematiek wees professor Valcke de erop
►  dat in het buitenland soms kinderen.
►  Inclusief onderwijs volgen in de cel.
►  Maar niet daarom met dezelfde klas niet die waar we ook eens winnen over nadenken.
►  De minister wees in hetzelfde artikel erop dat er ook in Vlaanderen
►  kan missen zij waren gewoon en buitengewoon onderwijs op dezelfde campus.
►  Dat lijkt mij geen oninteressant niet maar als we dit.
►  Negen zijn dan weten we dat we dit niet realiseert op.
►  Één legislatuur gewoon een paar legislaturen maar dat dat een zeer lange termijnstrategie
►  vergt. Misschien moeten we daar ook eens over nadenken.

►  Elisabeth Meuleman:
►  Mevrouw de minister.

►  Hilde Crevits:
►  Dat collega's voor alle aanvullende opmerkingen. Ik wil eerst eventjes ingaan op de kritiek van collega Vandenberghe
►  heeft geformuleerd over het feit is dat nog niet genoeg
►  maar het ligt natuurlijk ook een verpletterende verantwoordelijkheid.
►  Ja. Nieuwe partij dus man en is ingevoerd.
►  Het kader is getrokken zoals het getrokken is
►  en we hebben het vervolgens uitgevoerd hebben ook al extra middelen in gestopt
►  maar nu zijn het duet uw woorden niet te agressief voor beheert.
►  Vandaar dat ik ook rustig ben en probeer te helpen zoeken samen met jullie naar oplossingen hoe het beter kan.
►  Twee ik vind het zeer cruciaal collega's dat we de ondersteuningsnetwerken hebben ingevoerd.
►  Ik lees soms van het is te snel. Het is het dit.
►  Het is tijd dat maar dat niet gedaan hadden en ook dank aan de parlementsleden die dat het meest intern had
►  beslist om nog langer te wachten
►  dan zaten we nog langer in de situatie waarin sommige scholen omdat ze die het maken van een project
►  Waal August ik opgegeven en dat scholen geen ondersteuning komen niet dus als ik moet kiezen tussen
►  Lien gelijke kansen bieden
►  of beperken tot een paar gelukkige kies ik voor het wieden en ik zie ook Lien is voorzitter van het bestuur.
►  Elke week denk ik om te staken.
►  Elke week komen die samen worden grote en kleine problemen besproken maar het gaat voorbereid en ik word.
►  Is het waar wij aanvankelijk vooral berichten gekregen van
►  zijn aangestaard trainen en vrouwenrechten van wilt ge alstublieft mevrouw de minister ons netwerk eens komen bezoeken
►  want even natuur goed werk leveren.
►  Ik vind het schitterend dat op een jaar tijd één schooljaar tijd is ons fiets kunt krijgen en moet
►  in de toekomst nog wat extra middelen investeert
►  zeer zieke
►  moeten we op een aantal punten ons M-decreet daarna met III aangedaan wat best zeer zeker in het belang
►  van het kind is dat noodzakelijk maar we zijn denk ik. Goeie stappen aan het zetten.
►  Wat de uitspraak wat vier betreft en het Europees Comité voor sociale Rechten zijn inderdaad twee totaal verschillende
►  instanties het VN-verdrag.
►  Ik heb daar koriander de man al een paar keer gezegd op welke manier dit voor mij geïnterpreteerd moet worden
►  en ik wil rekening houden met datgene wat andere regels niet
►  of misschien met een sterk uitgebouwd buitengewoon onderwijs dat ook zijn rol speelt.
►  Daarnaast heeft het Europees Comité een uitspraak gedaan niet alleen collega Daniëls
►  vooraleer de inwerkingtreding van het inkijkrecht maar de sp.
►  Het gaat vooral over het niet optimaal functioneren van de beroepsprocedure.
►  Dat moeten we dan ook
►  mee rekening brengen waar ik zeker bereid ben om te kijken op welke manier we dat kunnen verbeteren.
►  Want inderdaad in drie die confronteren met een uitspraak moet beroep kunnen aantekenen.
►  En we moeten kijken wat het beste orgaan is. Persoonlijk ben ik voorstander van beroepen en processen.
►  Ik denk dat we veel meer moeten investeren nog en er is nog werk aan de winkelcollega's
►  in het maken van de beste keuze voorin kijkt sta
►  tussen ouders school en centra Leerlingenbegeleiding en ik stel vast dat op een aantal plaatsen
►  die denk ik nog niet op een optimale wijze gebeurd dus een buitenzitten gesprekken voor mij ook belangrijker dan al het
►  papier dat er rond hangt.
►  Dus collega's hiaten zijn nog heel wat.
►  Er is nog heel wat werk aan de winkel en
►  ook collega Meuleman het die medische handelingen betreft ik heb ik de stand van zaken vandaag geven ik weet dat
►  ook binnen de ondersteuningsnetwerken daarmee aan de slag gaat.
►  Dus het is een steeds voortdurend dossier waar we gaan proberen om ook goede en correcte maatregelen te nemen maar
►  ik hoop echt dat het goede werd er op het terrein geleverd wordt en waarvan ik nu zelf ook vaststellen dat er ook
►  steeds meer vragen zijn om te komen kijken en goede verhalen goede functionering en dat
►  die ze ook wel wat zuurstof kunnen geven om
►  die weg naar inclusie die van de collega's ik denk collega de Meyer het ethernet die een geleidelijke weg moet zijn
►  om die verder te bewandelen.
►  Wat ik geleerd heb in de voorbije twee jaar is vooral dat shocktherapie niet werkt dat inclusie en als je traag.
►  Dat vraagt ook niet weten.
►  Als het draagvlak voor inclusie wil vergroten dat je dat stap
►  per stap moet doen en dat je dan ziet dat leerkrachten en daar wat open voor staan.
►  Dat zijn zeer positieve impact kan hebben op het leren van alle leerlingen in de klas.

►  Elisabeth Meuleman:
►  Liggen de lonen.
►  Ja er is inderdaad een sorry voor de onnauwkeurigheid en uitspraken en van het Europees Comité voor sociale Rechten maar
►  daar was het het M-decreet en meegenomen dus.
►  Men zegt zelfs na het M-decreet zijn nog opmerkingen
►  te maken en ik denk dat de sommen niet langs de kant kunnen schuiven en daar geen antwoord op kunnen geven.
►  En dan denk ik dat
►  de visie
►  die mevrouw Krekels heeft geuit en naar voren heeft geschoven kijk sommige kinderen hebben zoveel therapie nodig.
►  Dat zal nog mogelijk zijn aan bepaalde ondersteuning zal alleen maar mogelijk zijn in het buitengewoon onderwijs
►  die is die strijd echt in strijd met het VN-verdrag dat we hier hebben geratificeerd en dat kan zijn en dat meer is
►  en dat jullie die visie delen maar je kunt niet de ene had de uitdrukking is het aan het
►  goede projecten en het geld van de boter allebei hebben gefaald zegt gevang keken wij staan.
►  Wij blijven achter de
►  ratificatie van het VN-verdrag staat en dan zijn er een aantal consequenties die daaraan verbonden zijn.
►  En dan moet de bereidheid er zijn om inderdaad voldoende redelijke aanpassingen te doen en voldoende ondersteuning
►  te voorzien en dat men eens zeggen en mijn partij heeft dat nooit gezegd dat
►  het daarop zegt van kijk het buitengewoon onderwijs moet ophouden met bestaan en iedereen moet nu plots
►  naar het gewoon onderwijs. Het is niet aan het die dat zegt en die zegt.
►  Maar het moet wel een recht zijn met voldoende ondersteuning. Dat houdt tiatief ficatie in denk ik.
►  En we zijn al van mij nodig en zijn pistes mogelijk zoals een veel betere samenwerking
►  en het langzaam integreren van beide systemen en dat straalt stapsgewijs moeten gebeuren
►  en de manier waarop de invoering is gebeurd maar dat het al genoeg over gaat veel te snel en met weinig ondersteuning
►  heeft er inderdaad voor gezorgd dat het draagvlak er niet is geweest en dus dat dat een doordacht geleidelijker
►  Aralea en misschien moeten over gaan. Maar ge moet wel goed weten wat het bij geratificeerd was en naar de consequenties
►  want ik denk niet dat de houding van jullie partij strookt met
►  de ratificatie van het verdrag en dan moet dat inderdaad moeten werken is er ook een
►  willen wij inderdaad een land zijn in een regio zijn die zegt van.
►  We gaan daar niet geratificeerd en een inclusieve maatschappij wandelreizen staan maar één aspect van.
►  Ja dat is iets wat wij nastreven zal altijd segregatie zijn en de cellen en
►  dat is dan ook een heel straf consequent zich die jullie dat men moet zijn doordenken en men mevrouw de minister kan het
►  wel wat Patrick Vandelanotte die we allemaal kennen van gered is zegt het eigenlijk heel mooi die die gebruikte het
►  beeld van een en van het Kanaal oversteken. Mannen die terugbetalen en dan moet je natuurlijk voldoende gas voorzien.
►  En als er onvoldoende gas die bal ontzet dan betekent dat dat die we Bouwel
►  in het midden van het kan halen zal niet starten en zal steken en dan kunt ge een aantal dingen zeggen en we zijn zeker.
►  Het is niet mogelijk.
►  We kennen het kanaal niet oversteken
►  afgeketst zeggen van ziet en waar we hadden voldoende gas moeten voorzien
►  want anders geraken we niet aan de overkant maar het is perfect mogelijk om aan de overkant te geraken.
►  Ik denk dat we in Vlaanderen inderdaad dat Zweden hebben gedaan.
►  De ballon van onvoldoende gas voorzien
►  aan het M-decreet van onvoldoende
►  middelen en ondersteuning aan en de consequenties niet hebben doorgetrokken met de resultaten die het er nu zijn aard
►  maar ik zou het graag van je nog altijd de bevestiging krijgen dat we daarmee verder gaan en dat het de bedoeling is
►  om die al honderden dagen voldoende gas te voorzien en ervoor te zorgen dat hij de knelpunten
►  verder weg gewerkt worden maar ik neem aan mevrouw de minister dat dat daar iets is.
Your browser does not support the audio element.  
 - o + 0%
audio_file_3.mp4 Tijdsindex:    Betrouwbaarheid: