►
Elisabeth Meuleman:
►
Dit
jaar
mevrouw de minister
heeft
een
aantal
zaken
opgesomd
en
een
aantal
pistes
die
inderdaad
zij
bewandeld
worden
en
►
die
een
aantal
zaken
beter
en
makkelijker
zouden
moeten
maken
maar
ik
denk
dat
er
toch
►
echt
nog
wel
heel
wat
knelpunten
zijn.
We
hebben
de
kinderrechtencommissaris
en
zijn
rapport
vanuit
Union
rapport
gehad
►
ondertussen
daarnaast
na
het
indienen
van
mijn
vraag.
►
Hij
heeft
ook
het
VN-comité
ons
land
op
de
vingers
getikt
is
waarbij
het
erop
gewezen
wordt
►
dat
er
inderdaad
nog
wel
wat
tekortkomingen
zijn
op
vlak
van
ondersteuning
aan
dat
ons
land
eigenlijk
onvoldoende
►
voorziet
in
redelijke
aanpassingen
die
moeten
gebeuren
want
inclusief
onderwijs
►
waar
te
maken
en
dat
is
inderdaad
het
tekort
aan
die
assistentie
persoonlijke
assistentie
►
in
ons
onderwijs
in
een
van
de
belangrijke
zaken
gezegd.
Die
gesprekken
zijn
lopende.
►
We
hebben
veel
contacten
maar
er
zijn
nog
geen
concrete
afspraken.
►
Ik
denk
dat
dat
iets
is
dat
nog
steeds
moet
opgelost
worden.
►
Ik
had
daar
graag
ook
uw
reactie
op
gehoord.
►
Die
heeft
gereageerd
op
het
op
het
VN-rapport
in
vrij
algemene
termen
niet
heeft
gezegd.
►
Ja
wij
willen
verdergaan
op
de
ingeslagen
weg
en
inclusie
►
willen
we
verder
zetten
enerzijds
en
ook
het
buitengewoon
onderwijs
zal
blijven
bestaan.
►
Dat
is
een
algemene
reactie
en
daar
is
niets
verkeerds
mee
maar
een
aantal
van
de
specifieke
►
zaken
die
daar
aangevat
werden
onder
andere
dat
het
tekort
aan
ondersteuning
►
hadden
toch
waarvan
nu
gehoord
van
een
minister.
►
Wat
gaat
die
doen.
►
Op
welke
manier
gaat
antwoorden
op
wat
in
dat
rapport
naar
voren
is
geschoven
en
op
welke
manier
het
antwoord
geven
aan
►
de
VN
om
aan
te
tonen
dat
inderdaad
als
op
de
ingeslagen
inclusie
weg
willen
verdergaan
►
er
wel
degelijk
meer
ondersteuning
zal
moeten
komen
en
zal
komen
in
Vlaanderen.
►
Het
is
dus
toch
wel
noemen.
Een
bijkomende
vraag.
►
Uw
heeft
ook
gezegd
wat
die
medische
handelingen
betreft.
►
Dat
is
een
kader
maar
daar
moet
nog
verder
concreet
invulling
aan
gegeven
worden
en
moet
nog
verduidelijken
►
ze
tijdelijk
in
een
home.
►
Het
zal
altijd
op
vrijwillige
basis
en
niet
het
andere
of
voor
►
al
bijeengekomen
Hulsel
tracht
zich
niet
comfortabel
voelt
om
bepaalde
handelingen
te
doen
►
en
dat
we
die
zeker
niet
te
verplichten
maar
dan
is
de
vraag
om
toch
zeker
zo'n
interdisciplinair
►
personeelskader
te
voorzien
zijn
daarvan
tot
dat
deel
van
die
vraag
►
die
nog
niet
geantwoord
stappen
die
die
we
zetten
om
het
ervoor
te
zorgen
dat
ook
deze
belemmering
wordt
weg
genomen
►
en
ik
blijf
erbij
dat
dat
de
bezorgdheid
mevrouw de minister
om
het
feit
dat
dat
en
dat
staat
toch
echt
niet
mogen
►
dat
als
leerlingen
met
zelfde
met
dezelfde
leerproblemen
op
dezelfde
beperkingen
►
als
die
in
een
uit
een
gezin
komen
uit
de
gezinssituatie
met
een
context
die
die
zwakker
is
►
dat
dan
gezegd
wordt
van
ja.
►
Laten
we
stap
naar
buitengewoon
onderwijs
teren
want
daar
zal
de
zorgen
beter
zijn
►
uiteindelijk
die
extra
en
die
bijkomende
discriminatie
op
basis
van
die
gezinscontext
►
van
de
sociale
status
van
de
gezinnen
zou
echt
►
niet
mogen
meespelen
en
dat
is
wat
de
kinderrechtencommissaris
toch
wel
zeer
duidelijk
stelt
en
►
aanhaalt
in
zijn
rapport
en
ik
heb
nog
niet
gehoord
hoe
we
die
omkadering
dan
dan
dan
zal
voorzien
worden
►
moeten
er
specifieke
voor
die
gezinnen
extra
inspanningen
zouden
kunnen
genomen
worden
om
ervoor
te
zorgen
►
dat
het
buitengewoon
onderwijs
toch
geen
plek
wordt
waar
kinderen
die
►
omwille
van
sociaal-economische
statisch
en
mogelijkheden
►
en
dat
die
daar
zouden
terechtkomen
in
plaats
van
inclusief
onderwijs
is
dat
kan
toch
het
►
toch
echt
wel
niet
de
bedoeling
zijn.
Dus
graag
nog
een
aantal
bijkomen.
►
Vraag
negen
Krekels.
►
Kathleen Krekels:
►
Ja
mijnheer
mevrouw de voorziter
ik
ging
niet
vraag
van
collega
van
na
een
toch
wel
heel
voorzichtig
te
zijn
en
toch
wel
►
kijken
dat
we
hier
de
juiste
evenwicht
gaan
blijven
►
varen
en
heeft
inderdaad
een
schone
onderwijs
evenals
buitengewoon
onderwijs
allebei
met
zijn
hopelijk
►
allebei
ook
uiteraard
niet
zijn.
Is
het
nu
mevrouw de minister.
Hij
verwijst
terecht
naar
de.
►
Het
werk
is
ook
via
die
ondersteunen
is
natuurlijk
eigenlijk
wijkt
nul
die
in
het
gewone
onderwijs
moeten
brengen.
►
Ik
denk
dat
daar
ook
een
poging
tot
doel
hebben
zich
allemaal
van
Oki
dat
mag
nog
waren
hier
wat
intensiever.
►
Dat
klopt
►
maar
er
is
toch
wel
een
groot
verschil
tussen
het
ondersteunen
vanuit
een
ondersteuningsnetwerk
naar
die
ik
graag
►
doe
dat
dan
ook
effectief
ITA
geven.
Als
je
als
logopediste
kinesiste
en
Thea
geeft
en
start
je
een
bepaalde
►
actie
op
die
natuurlijk
een
bepaalde
identiteit
die
een
bepaalde
deskundigheid
uiteraard
vraagt
maar
dat
vraagt
dat
er
►
eventueel
meer
in
die
aan
de
slag
kan
gegaan
worden
om
een
bepaald
►
Petacchi
rijdt
kind
heeft
de
kine
en
Verhelle
punten
kunnen
bij
die
mensen
kunnen
►
een
aanvraag
natuurlijk
een
bepaalde
procedure
wordt
zomaar
te
zeggen.
►
Ik
ga
niet
verwachten
dat
we
die
onze
onderstut
is
eigenlijk
de
meeste
die
we
daar
hebben
we
onze
kinesist
psycholoog
►
verder
ondersteunen
zegt
Didi
gieten
ga
ik
ga
►
ik
niet
uw
visie
op
de
recente
en
al
zeker
de
minste
bepaalde
kinderen
sowieso
verankerd
gaan
►
gedurende
bepaalde
intensiteit
een
studie
over
die
hier
een
halfuurtje
per
week.
►
Wij
zijn
misschien
twee
of
drie
keer
een
halfuur
of
een
uur
per
week
dat
die
►
persoon
die
therapie
moet
kunnen
zien
op
het
terrein
die
ook
zijn
fiks
in
te
gieten.
►
Het
zal
halen
en
niet
als
we
dat
willen
verwezenlijken
binnen
onze
ondersteuners
werkte
►
jaren
had
natuurlijk
veel
meer
naar
nog
hebben
en
via
niet
intensief.
►
Het
is
aan
de
slag
te
gaan
en
we
een
in
se
eigenlijk
niet
bedoeld
is
want
dat
is
juist
de
kracht
van
ons
beleid
►
op
af.
►
Het
feit
dat
die
mensen
daar
zij
het
feit
dat
die
kinderen
daar
van
's
morgens
tot
savonds
zijn
►
net
zei
dat
het
op
de
cruciale
momenten
►
uit
het
laatste
niet
gehaald
worden
zonder
dat
die
het
ook
storend
is
voor
de
richting
van
een
school
en
ik
dicht
jaar
►
geeft
het
ook
een
beetje
Loeki
niet
dien
ik
►
de
kansarmoede
zitten
of
die
inderdaad
financieel
die
therapieën
niet
kunnen
betalen
in
het
gegeven
van
een
►
inclusieve
onderwijs
dat
die
dan
naar
het
buitengewoon
onderwijs
al
jaren.
►
Ik
zou
dat
zo
niet
durven
stellen
omdat
juist
die
ondersteuning
zit
in
het
leven
hebben
geroepen
om
in
een
molen
►
die
kinderen
ook
daar
te
kunnen
ondersteunen.
Natuurlijk
als
er
zoveel
therapie
enzovoort
die
in
die
tijd
nodig
is.
►
Ik
zie
tijd
nodig
is
om
dat
te
voorkomen
en
kan
je
vraag
of
Attia
nog.
Ja
ik
wil
ik
moet
toch
niet
mag
ook
en
►
we
moeten
ook
zorg
liet
in
de
vierde
heel
vaak
een
staat
die
diensten
verhaal
als
wijk
regie
altijd
gaan
moeten
belasten
►
bij
scholieren
in
het
gewone
onderwijs
ook
nog
eens
naar
die
scholieren
en
wordt
het
voor
de
kick
op
den
duur
ook
een
►
ja
en
een
nee
zwaar
belast
in
uw
tocht
staat
de
confrontatie
niet
dat
het
allemaal
niet
gaan.
►
Ja
maar
in
het
onderwijs
ja
ik
die
de
hele
context
die
we
op
een
zelfde
intuïtieve
manier
gewerkt
kan
worden
zonder
►
dat
dat
voor
die
kinderen
al
zie
ik
een
belasting
wordt
ervaren
fysiek
die
moeten
aanleren
dat
wij
heel
goed
►
beseffen
waar
zij
niet
wie
in
welke
mate
is
ons
die
visie.
Die
visie
is
dat
ook
realistisch
en
Jaeken
baat
►
hebben
bij
het
buitengewoon
onderwijs
moet
wij
die
Erik
van
het
buitengewoon
onderwijs
te
gebruiken
in
onderstrepen.
►
Ik
denk
dat
we
►
zoals
zo
vaak
zie
ik
centraal
vanuit
die
teams
die
beslissingen
moeten
niet
►
hebben
gekozen
om
de
twee
vormen
naast
elkaar
te
laten
bestaan
en
daar
moeten
ook
in
diezelfde
kracht
►
moeten
blijven
beslissingen
niet
ook
in
functie
van
de
vragen
die
vandaag
stelt
en
alles
heeft
zich
in
►
zijn
mogelijkheden
in
zijn
is
►
Elisabeth Meuleman:
►
Lea
Vandermeiren.
►
Steve Vandenberghe:
►
Een
kwaal
mevrouw de voorziter.
Ik
denk
dat
daarin
belangrijk
woordje
nog
niet
aan
bod
gekomen
zijn
van
de
Picker
►
over
luistert
de
draagkracht
van
de
school.
►
Na
dat
heel
belangrijk
is
en
weet
in
ik
denk
dat
we
allemaal
voorstander
zijn
van
een
►
inclusief
onderwijs
hebben
ook
die
wagens
lagen
en
hoe
die
erin
slagen
het
en
verder
gaan
we
natuurlijk
alles
geven.
►
Maar
inclusief
onderwijs
herhalen
dat
redelijk
ver
willen
gaan
dan
zijn
die
flankerende
en
ondersteunende
maatregelen
►
noodzakelijk.
Dan
kom
ik
altijd
ons
altijd
terug
dat
inclusief
onderwijs.
Hockey.
►
Men
verwacht
heel
veel
van
de
scholen
maar
de
ondersteuning
en
de
middelen
zijn
op
vandaag
►
wat
achter.
Er
is
een
inhaalbeweging
te
doen
maar
het
is
de
vaststelling
dat
op
vandaag
de
scholen
►
aan
het
verzekeren
zijn
en
men
heeft
collega
Meuleman
leek
het
Patershof
Tate
en
is
ook
onze
bezorgdheid
►
van
kinderen
die
het
sociaal
moeilijk
hebben
die
het
en-en
zijn
situatie
moeilijk
hebben
►
mogen
in
die
situatie
niet
het
kind
van
de
rekening
worden.
►
Dat
kan
nooit
worden
getolereerd.
►
Ik
denk
dat
dat
zeker
moet
worden
bewaakt
en
ervaringen
praat
ook
vastgesteld
dat
dat
de
Rode
Valken
is.
►
Als
grote
valt
Guldemont
de
honderdste
eau-de-vie
moeten
werken
en
die
weten
dat
moet
ageert
en
reageert
worden
►
die
vinden
veel
vlugger
de
weg
met
een
kent
als
bepaalde
stappen
moeten
worden
ondernomen.
►
Kinderen
uit
kansarme
gezinnen
hebben
dat
stuit
dat
er
veel
moeilijker
mee.
►
En
dat
is
een
grote
valkuil
waar
ik
het
wel
volkomen
eens
mee
ben
►
maar
dat
inclusief
onderwijs
ik
denk
dat
het
gezond
verstand.
►
Daar
moet
zegevieren
►
keuze
wonen
onderwijs
of
buitengewoon
onderwijs
maar
vooral
als
men
zoveel
mogelijk
en
in
het
gewoon
onderwijsinhouden.
►
Dat
moet
een
ondersteunende
middelen
er
zijn
en
op
vandaag
is
dat
nog
onvoldoende.
►
We
hebben
al
stappen
vooruit
gemaakt
maar
dat
zal
onvoldoende
en
eigenlijk
hangt
alles
wat
dat
betreft.
►
Die
vraag
van
collega
Meuleman
maar
mag
Hans
het
debat
rond
dat
inclusief
onderwijs
van
Carine
kalm
al
aangekaart.
►
Elisabeth Meuleman:
►
Collega
Daniëls.
►
Koen Daniëls:
►
Het
GO
is
nog
een
►
punctuele
rechtzetting
geworden
sprak
van
het
Comité
van
de
VN
en
ik
denk
dat
we
daar
twee
zaken
door
elkaar
haalt.
►
Het
was
het
sociaal
komt
die
van
Europa
niet
de
VN
►
dat
eigenlijk
al
een
en
twee
en
die
hebben
een
uitspraak
gedaan
over
de
situatie
in
België
voor
het
M-decreet.
►
Dus
het
lijkt
mij
goed
dat
we
hier
in
de
commissie
toch
de
juiste
zaken
vermelden.
►
Dat
is
eigenlijk
een
twee.
Ja
het
VN-verdrag
dat
was
natuurlijk
een
stok
waar
gemeenten
op
naar
alle
mogelijke
►
richtingen.
Wij
bekijken
het
van
onze
vanuit
onze
fractie
graag
vanuit
de
realiteit
van
het
kind
een
school
►
Krekels
het
al
heel
duidelijk
heeft
gekaderd
en
van
wat
is
de
realiteit
gaan
we
zouden
kunnen
zeggen
al
►
mensen
therapeuten
en
ogen
komen
langs.
►
Marc
inzitten
mogen
een
klas
en
toch
nog
een
individueel
curriculum
dat
1-2
►
of
verdachts
preken
trad
ook
over
aanpassen
en
gaat
ook
over
redelijke
aanpassingen.
►
En
dan
kom
ik
op
het
punt
ja.
Waar
kan
je
het
best
geboden
wordt.
►
Tot
waar
gaat
een
hele
kampt.
►
In
het
belang
van
het
kind.
Collega's
want
daarover
gaat
het.
Hoe
cru
het
kent
maximaal
ontwikkelen
en
later
leer
►
dat
zijn
de
cruciale
die
meespeelt.
Uw
vraag
collega
Meuleman
gaat
ook
iets
meer
in
op
het
op
de
financiële
aard.
►
Wij
zijn
daar
niet
ongevoelig
voor.
Voor
de
vraag.
Absoluut
niet
maar
moeten
dat
wel
natuurlijk
het
volledige
plaatje
is
►
betrekken
enkel
PAB
hebben
en
ik
denk
dat
dat
wel.
►
De
terechte
bekommernissen
die
bij
ons
ook
leeft
een
camera
persoonsvolgende
financiering
►
voor
de
inzet
van
persoonsvolgende
financiering
hebben
ook
in
het
onderwijs
maar
ik
wijs
er
op
dat
wij
in
dit
land.
►
En
wij
steunen
dat
zeker
ook
een
kwestie
van
derdebetalersregeling.
►
Vicky
gerechtigden.
Die
zijn
er
ook
al
omhoog
dus
voor
kwetsbare
financieel
kwetsbare
gezinnen
►
zijn
die
tarieven
ook
allemaal
zeer
stevig
aangepaste
willen
daartoe
ook
op
wijzen.
►
Als
men
dan
toch
privaat
dingen
zou
willen
organiseren.
►
Ja
dat
zijn
die
tussenkomsten
daar.
►
En
ik
wil
daar
bewust
op
want
als
we
natuurlijk
al
die
zaken
in
onderwijs
in
krijgen.
►
Ja
dat
record
volledig
en
dan
wordt
het
communautaire
wordt
heel
wallen
zat
►
dan
wordt
dat
volledig
op
Vlaams
onderwijsbudget
getrokken
en
wordt
het
niet
meer.
►
De
totale
federale
pot
van
sociale
zekerheid
gehaald.
►
Dus
ik
wil
het
debat
hier
collega's
niet
nodeloos
complex
maken
maar
ik
wil
wel
de
totaliteit
van
het
verhaal.
►
Het
weze
hen
een
punctuele
correctie
doen
op
wat
hier
net
is
volgens
het.
►
Elisabeth Meuleman:
►
Collega
de
Meyer.
►
Jos De Meyer:
►
Niet
alles
wat
hier
vroeger
al
gezegd
is
of
niet
maar
ik
vind
het
buitengewoon
goed.
►
Dat
roept
buitengewone
wezens
in
Vlaanderen.
►
Dit
als
inleiding
in
één
van
de
artikelen
die
recent
verscheen
het
rond
deze
problematiek
wees
professor
Valcke
de
erop
►
dat
in
het
buitenland
soms
kinderen.
►
Inclusief
onderwijs
volgen
in
de
cel.
►
Maar
niet
daarom
met
dezelfde
klas
niet
die
waar
we
ook
eens
winnen
over
nadenken.
►
De
minister
wees
in
hetzelfde
artikel
erop
dat
er
ook
in
Vlaanderen
►
kan
missen
zij
waren
gewoon
en
buitengewoon
onderwijs
op
dezelfde
campus.
►
Dat
lijkt
mij
geen
oninteressant
niet
maar
als
we
dit.
►
Negen
zijn
dan
weten
we
dat
we
dit
niet
realiseert
op.
►
Één
legislatuur
gewoon
een
paar
legislaturen
maar
dat
dat
een
zeer
lange
termijnstrategie
►
vergt.
Misschien
moeten
we
daar
ook
eens
over
nadenken.
►
Elisabeth Meuleman:
►
Mevrouw
de
minister.
►
Hilde Crevits:
►
Dat
collega's
voor
alle
aanvullende
opmerkingen.
Ik
wil
eerst
eventjes
ingaan
op
de
kritiek
van
collega
Vandenberghe
►
heeft
geformuleerd
over
het
feit
is
dat
nog
niet
genoeg
►
maar
het
ligt
natuurlijk
ook
een
verpletterende
verantwoordelijkheid.
►
Ja.
Nieuwe
partij
dus
man
en
is
ingevoerd.
►
Het
kader
is
getrokken
zoals
het
getrokken
is
►
en
we
hebben
het
vervolgens
uitgevoerd
hebben
ook
al
extra
middelen
in
gestopt
►
maar
nu
zijn
het
duet
uw
woorden
niet
te
agressief
voor
beheert.
►
Vandaar
dat
ik
ook
rustig
ben
en
probeer
te
helpen
zoeken
samen
met
jullie
naar
oplossingen
hoe
het
beter
kan.
►
Twee
ik
vind
het
zeer
cruciaal
collega's
dat
we
de
ondersteuningsnetwerken
hebben
ingevoerd.
►
Ik
lees
soms
van
het
is
te
snel.
Het
is
het
dit.
►
Het
is
tijd
dat
maar
dat
niet
gedaan
hadden
en
ook
dank
aan
de
parlementsleden
die
dat
het
meest
intern
had
►
beslist
om
nog
langer
te
wachten
►
dan
zaten
we
nog
langer
in
de
situatie
waarin
sommige
scholen
omdat
ze
die
het
maken
van
een
project
►
Waal
August
ik
opgegeven
en
dat
scholen
geen
ondersteuning
komen
niet
dus
als
ik
moet
kiezen
tussen
►
Lien
gelijke
kansen
bieden
►
of
beperken
tot
een
paar
gelukkige
kies
ik
voor
het
wieden
en
ik
zie
ook
Lien
is
voorzitter
van
het
bestuur.
►
Elke
week
denk
ik
om
te
staken.
►
Elke
week
komen
die
samen
worden
grote
en
kleine
problemen
besproken
maar
het
gaat
voorbereid
en
ik
word.
►
Is
het
waar
wij
aanvankelijk
vooral
berichten
gekregen
van
►
zijn
aangestaard
trainen
en
vrouwenrechten
van
wilt
ge
alstublieft
mevrouw de minister
ons
netwerk
eens
komen
bezoeken
►
want
even
natuur
goed
werk
leveren.
►
Ik
vind
het
schitterend
dat
op
een
jaar
tijd
één
schooljaar
tijd
is
ons
fiets
kunt
krijgen
en
moet
►
in
de
toekomst
nog
wat
extra
middelen
investeert
►
zeer
zieke
►
moeten
we
op
een
aantal
punten
ons
M-decreet
daarna
met
III
aangedaan
wat
best
zeer
zeker
in
het
belang
►
van
het
kind
is
dat
noodzakelijk
maar
we
zijn
denk
ik.
Goeie
stappen
aan
het
zetten.
►
Wat
de
uitspraak
wat
vier
betreft
en
het
Europees
Comité
voor
sociale
Rechten
zijn
inderdaad
twee
totaal
verschillende
►
instanties
het
VN-verdrag.
►
Ik
heb
daar
koriander
de
man
al
een
paar
keer
gezegd
op
welke
manier
dit
voor
mij
geïnterpreteerd
moet
worden
►
en
ik
wil
rekening
houden
met
datgene
wat
andere
regels
niet
►
of
misschien
met
een
sterk
uitgebouwd
buitengewoon
onderwijs
dat
ook
zijn
rol
speelt.
►
Daarnaast
heeft
het
Europees
Comité
een
uitspraak
gedaan
niet
alleen
collega
Daniëls
►
vooraleer
de
inwerkingtreding
van
het
inkijkrecht
maar
de
sp.
►
Het
gaat
vooral
over
het
niet
optimaal
functioneren
van
de
beroepsprocedure.
►
Dat
moeten
we
dan
ook
►
mee
rekening
brengen
waar
ik
zeker
bereid
ben
om
te
kijken
op
welke
manier
we
dat
kunnen
verbeteren.
►
Want
inderdaad
in
drie
die
confronteren
met
een
uitspraak
moet
beroep
kunnen
aantekenen.
►
En
we
moeten
kijken
wat
het
beste
orgaan
is.
Persoonlijk
ben
ik
voorstander
van
beroepen
en
processen.
►
Ik
denk
dat
we
veel
meer
moeten
investeren
nog
en
er
is
nog
werk
aan
de
winkelcollega's
►
in
het
maken
van
de
beste
keuze
voorin
kijkt
sta
►
tussen
ouders
school
en
centra
Leerlingenbegeleiding
en
ik
stel
vast
dat
op
een
aantal
plaatsen
►
die
denk
ik
nog
niet
op
een
optimale
wijze
gebeurd
dus
een
buitenzitten
gesprekken
voor
mij
ook
belangrijker
dan
al
het
►
papier
dat
er
rond
hangt.
►
Dus
collega's
hiaten
zijn
nog
heel
wat.
►
Er
is
nog
heel
wat
werk
aan
de
winkel
en
►
ook
collega
Meuleman
het
die
medische
handelingen
betreft
ik
heb
ik
de
stand
van
zaken
vandaag
geven
ik
weet
dat
►
ook
binnen
de
ondersteuningsnetwerken
daarmee
aan
de
slag
gaat.
►
Dus
het
is
een
steeds
voortdurend
dossier
waar
we
gaan
proberen
om
ook
goede
en
correcte
maatregelen
te
nemen
maar
►
ik
hoop
echt
dat
het
goede
werd
er
op
het
terrein
geleverd
wordt
en
waarvan
ik
nu
zelf
ook
vaststellen
dat
er
ook
►
steeds
meer
vragen
zijn
om
te
komen
kijken
en
goede
verhalen
goede
functionering
en
dat
►
die
ze
ook
wel
wat
zuurstof
kunnen
geven
om
►
die
weg
naar
inclusie
die
van
de
collega's
ik
denk
collega
de
Meyer
het
ethernet
die
een
geleidelijke
weg
moet
zijn
►
om
die
verder
te
bewandelen.
►
Wat
ik
geleerd
heb
in
de
voorbije
twee
jaar
is
vooral
dat
shocktherapie
niet
werkt
dat
inclusie
en
als
je
traag.
►
Dat
vraagt
ook
niet
weten.
►
Als
het
draagvlak
voor
inclusie
wil
vergroten
dat
je
dat
stap
►
per
stap
moet
doen
en
dat
je
dan
ziet
dat
leerkrachten
en
daar
wat
open
voor
staan.
►
Dat
zijn
zeer
positieve
impact
kan
hebben
op
het
leren
van
alle
leerlingen
in
de
klas.
►
Elisabeth Meuleman:
►
Liggen
de
lonen.
►
Ja
er
is
inderdaad
een
sorry
voor
de
onnauwkeurigheid
en
uitspraken
en
van
het
Europees
Comité
voor
sociale
Rechten
maar
►
daar
was
het
het
M-decreet
en
meegenomen
dus.
►
Men
zegt
zelfs
na
het
M-decreet
zijn
nog
opmerkingen
►
te
maken
en
ik
denk
dat
de
sommen
niet
langs
de
kant
kunnen
schuiven
en
daar
geen
antwoord
op
kunnen
geven.
►
En
dan
denk
ik
dat
►
de
visie
►
die
mevrouw
Krekels
heeft
geuit
en
naar
voren
heeft
geschoven
kijk
sommige
kinderen
hebben
zoveel
therapie
nodig.
►
Dat
zal
nog
mogelijk
zijn
aan
bepaalde
ondersteuning
zal
alleen
maar
mogelijk
zijn
in
het
buitengewoon
onderwijs
►
die
is
die
strijd
echt
in
strijd
met
het
VN-verdrag
dat
we
hier
hebben
geratificeerd
en
dat
kan
zijn
en
dat
meer
is
►
en
dat
jullie
die
visie
delen
maar
je
kunt
niet
de
ene
had
de
uitdrukking
is
het
aan
het
►
goede
projecten
en
het
geld
van
de
boter
allebei
hebben
gefaald
zegt
gevang
keken
wij
staan.
►
Wij
blijven
achter
de
►
ratificatie
van
het
VN-verdrag
staat
en
dan
zijn
er
een
aantal
consequenties
die
daaraan
verbonden
zijn.
►
En
dan
moet
de
bereidheid
er
zijn
om
inderdaad
voldoende
redelijke
aanpassingen
te
doen
en
voldoende
ondersteuning
►
te
voorzien
en
dat
men
eens
zeggen
en
mijn
partij
heeft
dat
nooit
gezegd
dat
►
het
daarop
zegt
van
kijk
het
buitengewoon
onderwijs
moet
ophouden
met
bestaan
en
iedereen
moet
nu
plots
►
naar
het
gewoon
onderwijs.
Het
is
niet
aan
het
die
dat
zegt
en
die
zegt.
►
Maar
het
moet
wel
een
recht
zijn
met
voldoende
ondersteuning.
Dat
houdt
tiatief
ficatie
in
denk
ik.
►
En
we
zijn
al
van
mij
nodig
en
zijn
pistes
mogelijk
zoals
een
veel
betere
samenwerking
►
en
het
langzaam
integreren
van
beide
systemen
en
dat
straalt
stapsgewijs
moeten
gebeuren
►
en
de
manier
waarop
de
invoering
is
gebeurd
maar
dat
het
al
genoeg
over
gaat
veel
te
snel
en
met
weinig
ondersteuning
►
heeft
er
inderdaad
voor
gezorgd
dat
het
draagvlak
er
niet
is
geweest
en
dus
dat
dat
een
doordacht
geleidelijker
►
Aralea
en
misschien
moeten
over
gaan.
Maar
ge
moet
wel
goed
weten
wat
het
bij
geratificeerd
was
en
naar
de
consequenties
►
want
ik
denk
niet
dat
de
houding
van
jullie
partij
strookt
met
►
de
ratificatie
van
het
verdrag
en
dan
moet
dat
inderdaad
moeten
werken
is
er
ook
een
►
willen
wij
inderdaad
een
land
zijn
in
een
regio
zijn
die
zegt
van.
►
We
gaan
daar
niet
geratificeerd
en
een
inclusieve
maatschappij
wandelreizen
staan
maar
één
aspect
van.
►
Ja
dat
is
iets
wat
wij
nastreven
zal
altijd
segregatie
zijn
en
de
cellen
en
►
dat
is
dan
ook
een
heel
straf
consequent
zich
die
jullie
dat
men
moet
zijn
doordenken
en
men
mevrouw de minister
kan
het
►
wel
wat
Patrick
Vandelanotte
die
we
allemaal
kennen
van
gered
is
zegt
het
eigenlijk
heel
mooi
die
die
gebruikte
het
►
beeld
van
een
en
van
het
Kanaal
oversteken.
Mannen
die
terugbetalen
en
dan
moet
je
natuurlijk
voldoende
gas
voorzien.
►
En
als
er
onvoldoende
gas
die
bal
ontzet
dan
betekent
dat
dat
die
we
Bouwel
►
in
het
midden
van
het
kan
halen
zal
niet
starten
en
zal
steken
en
dan
kunt
ge
een
aantal
dingen
zeggen
en
we
zijn
zeker.
►
Het
is
niet
mogelijk.
►
We
kennen
het
kanaal
niet
oversteken
►
afgeketst
zeggen
van
ziet
en
waar
we
hadden
voldoende
gas
moeten
voorzien
►
want
anders
geraken
we
niet
aan
de
overkant
maar
het
is
perfect
mogelijk
om
aan
de
overkant
te
geraken.
►
Ik
denk
dat
we
in
Vlaanderen
inderdaad
dat
Zweden
hebben
gedaan.
►
De
ballon
van
onvoldoende
gas
voorzien
►
aan
het
M-decreet
van
onvoldoende
►
middelen
en
ondersteuning
aan
en
de
consequenties
niet
hebben
doorgetrokken
met
de
resultaten
die
het
er
nu
zijn
aard
►
maar
ik
zou
het
graag
van
je
nog
altijd
de
bevestiging
krijgen
dat
we
daarmee
verder
gaan
en
dat
het
de
bedoeling
is
►
om
die
al
honderden
dagen
voldoende
gas
te
voorzien
en
ervoor
te
zorgen
dat
hij
de
knelpunten
►
verder
weg
gewerkt
worden
maar
ik
neem
aan
mevrouw de minister
dat
dat
daar
iets
is.